in samenwerking met NUON energie

Hoe krijg ik mijn opzegboete terug?

Vanuit de overheid mag een leverancier aan een consument of kleinzakelijke klant wettelijk een opzegvergoeding opleggen. Deze opzegvergoeding hangt af van de looptijd van jouw contract en wanneer je stopt met je contract. IS je contract al afgelopen dan betaal je geen opzegvergoeding.


Opzegvergoeding particuliere klanten
Korter dan 1,5 jaar: 50 euro
1,5 – 2 jaar 75 euro
2 tot 2,5 jaar 100 euro
langer dan 2,5 jaar 125 euro
hier vindt je meer informatie over het opzeggen van je particuliere energiecontract.

Let op!

De energieleverancier mag dit voor gas en voor stroom aan jou vragen. Als je met allebei stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.

Aanmelden en overstappen (6)

Mijn huidige overeenkomst loopt door. Kan ik toch opzeggen en wordt de boete vergoed?

Vanuit de overheid mag een leverancier aan een consument of kleinzakelijke klant wettelijk een opzegvergoeding opleggen. Deze opzegvergoeding hangt af van de looptijd van jouw contract en wanneer je stopt met je contract. IS je contract al afgelopen dan betaal je geen opzegvergoeding.  Wil je je contract opzeggen dan kan je in de onderstaande tabel een keuze maken voor meer informatie.


Energiecontract opzeggen
Je bent momenteel klant van Nuon. Nuon opzeggen
Je bent momenteel klant van Eon. Eon opzeggen
Je bent momenteel klant van een andere provider.

Wil je een energiecontract afsluiten bij Miky, maar zit je nog vast aan een contract een andere energieaanbieder? Geen probleem, bij Miky maak je gebruik van de gratis overstapservice! Dit betekent dat Nuon je contract bij je huidige energieleverancier voor je opzegt. Nuon regelt de gehele overstap voor je. Gaslicht.com heeft de overstapservice van Nuon zelfs beoordeeld met een 10!

Hoelang duurt het voordat ik ben overgestapt op NUON?

Het duurt ongeveer 4 weken voordat de huidige energielevering is overgezet naar NUON. Pas als alles is geregeld, stap je over naar NUON.
Tot die tijd wordt de energie geregeld door je oude leverancier. Zodra je bent overgestapt, ontvang je een brief met de bevestiging dat NUON vanaf dat moment je leverancier is.

Kan ik makkelijk overstappen van mijn huidige leverancier naar Nuon?

Overstappen naar Nuon is zo geregeld. Via onze website kan je je gemakkelijk aanmelden. Onze gratis overstapservice regelt vervolgens alles voor je: van het opzeggen van je contract bij je huidige leverancier tot het moment dat Nuon je zal verwelkomen als klant. Tijdens de overstap garanderen wij je dat je nooit zonder stroom komt te zitten. Je hoeft niets te doen, Nuon regelt het helemaal.

Overstappen energie voor particuliere klanten.

Zakelijk overstappen

Ik word afgesloten door mijn huidige energieleverancier, kan ik met spoed bij Nuon worden aangesloten?

Snel energie na afsluiten huidige leverancier

Ben je al afgesloten  of word je binnenkort afgesloten door je huidige energieleverancier en wil je met spoed een energie aansluiting? Voor spoedaanvragen kun je bellen met onze klantenservice op 070 – 7 101 160 of kijk voor meer informatie op onze spoedaanvraag energie pagina.

Snel energie voor je nieuwe woning

Ga je verhuizen of ben je al verhuisd en wil je met spoed een nieuwe energie aansluiting? Maak dan een bestelling en vul op het bestelformulier in wanneer de sleuteloverdracht plaats vindt. Dat is alles wat je hoeft te doen. Je kunt ons ook bellen. Voor alle informatie over verhuizen kun je op onze energie verhuizen pagina meer informatie vinden.

Wat kost het om mijn energiecontract op te zeggen?

Particulier
Kijk voor uitgebreide informatie op onze opzegvergoeding pagina.

De opzegvergoeding hangt af van de looptijd van jouw contract en jouw jaarverbruik van stroom en/of gas.

Is de looptijd van jouw contract korter dan 1,5 jaar? Dan betaal je maximaal 50 euro.
Ligt de looptijd van jouw contract tussen de 1,5 tot 2 jaar dan betaal je maximaal 75 euro.
Ligt de looptijd van jouw contract tussen de 2 tot 2,5 jaar dan betaal je maximaal 100 euro.
Is de looptijd van jouw contract langer dan 2,5 jaar dan betaal je maximaal 125 euro.

Zakelijk
De opzegvergoeding hangt af van de looptijd van jouw contract en wanneer je stopt met je contract.

Opzegvergoeding klein zakelijk
15% van de resterende (verwachte) waarde van de overeenkomst, met een minimum van € 100, - per niet uitgediend jaar van de overeenkomst

Let op!

Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan jou vragen. Als je met allebei stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.
Het energiebedrijf mag ook geen BTW over de opzegvergoeding berekenen.

Is je contract al afgelopen dan betaal je geen opzegvergoeding.

Ik heb mijn meterstandenformulier niet ontvangen

Twee weken vóór je contract ingaat vraagt Nuon je per brief of e-mail om jouw meterstanden door te geven. Indien u het meterstandenformulier niet heeft ontvangen dan kunt u via deze pagina de meterstanden aanleveren.

Algemeen (7)

Is NUON een betrouwbare leverancier?

NUON is energieleverancier van 2,2 miljoen klanten in Nederland. Sinds juli 2009 is NUON onderdeel van Vattenfall. In het logo van NUON staat nu ook ‘Part of Vattenfall’. Vattenfall is een Europees energiebedrijf dat al jaren werkt aan duurzame oplossingen. Op die ervaring kan je als klant vertrouwen. Bovendien produceert NUON ook energie. Hierdoor zijn zij niet afhankelijk van andere leveranciers en kunnen zij daarom altijd gas en
elektriciteit aan je leveren.

Wat is het verschil tussen een netbeheerder en een leverancier?

Een netbeheerder zorgt voor je aansluiting op het netwerk. De netbeheerder zorgt ook voor transport van stroom en gas. Het netbeheer is regionaal verdeeld.
Een leverancier verzorgt de in- en verkoop van energie. Ook zorgt de leverancier voor de levering van energie. Sommige leveranciers wekken zelf ook energie op. NUON wekt zelf ook energie op.

Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen?

Je kunt jouw voorschotbedrag laten wijzigen. Er zit geen maximum aan het verhogen van je voorschotbedrag. Je kunt het bedrag met maximaal 10% verlagen, anders is de kans te groot dat je heel veel moet bijbetalen aan het eind van het jaar. Zowel omhoog als omlaag moet het met minimaal €4,50 aangepast worden.

Wanneer wordt mijn tablet geleverd?

Zodra je aangesloten bent bij Nuon zullen wij jouw tablet toesturen. Gemiddeld heb je die een maand na aansluiting in huis.

Wanneer krijg ik energie van Nuon?

De leveringsovereenkomst gaat in op de overeengekomen datum dan wel indien die datum niet uitdrukkelijk is afgesproken op de datum waarop de eerste levering plaatsvindt. In het laatst bedoelde geval stelt de leverancier de contractant zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na de eerste levering op de hoogte van de ingangsdatum.

Kan ik met acceptgiro betalen bij Nuon?

Ja je kunt zelf betalen met acceptgiro bij Nuon. Betaal je via automatische incasso en wil je liever zelf geld naar Nuon overmaken? Bel met Nuon’s klantenservice op 0900 0808 (particulier) of 026 844 9955 (zakelijk) om jouw betaalmethode te wijzigen in acceptgiro. Wanneer je kiest voor acceptgiro betaal je per acceptgiro € 1,82 (inclusief btw). Ook wanneer je betaalt via internetbankieren.

Wat is mijn IBAN rekeningnummer?

De komende periode gaan consumenten en bedrijven gebruik maken van IBAN (International Bank Account Number). Het is een langer rekeningnummer dat voor een deel bestaat uit uw huidige nummer. IBAN bestaat in Nederland uit 18 tekens. Het IBAN-nummer bestaat uit drie verschillende codes maar alleen het controlegetal is echt nieuw.

  • Een landcode (2 letters)
  • Een controlegetal (2 cijfers)
  • Uw rekeningnummer (eventueel in een verlengde vorm)

Ook worden overschrijvingen en incasso’s aangepast aan nieuwe betaalstandaarden. U vindt dit nummer al op uw bankafschrift, de site van uw bank of via deze IBAN rekening converter.

Nuon is al over op het vragen naar je IBAN nummer. Wij vragen bij nieuwe bestellingen direct naar je IBAN rekeningnummer. Als je nog niet weet wat je IBAN rekeningnummer is, kan je het huidige rekeningnummer invullen. Het bestelformulier zorgt er dan voor dat je rekeningnummer automatisch wordt omgezet naar je IBAN rekeningnummer.

Producten en diensten (7)

Wordt mijn contract, zoals bij veel energieleveranciers, automatisch verlengd?

Ja, wanneer jouw energiecontract met NUON afloopt, dan hoef je niets te doen. Wel wordt je tijdig geïnformeerd over het aflopen van jouw contract. Er vindt dus geen stilzwijgende verlenging plaats. Jouw contract wordt automatisch omgezet in een contract met een variabele prijs voor het door jou gekozen product. Dit contract kan je kosteloos opzeggen. Hou wel rekening met een verwerkingsperiode van 30 dagen.

Hoe lang duurt de overeenkomst?

Dit hangt af van de gekozen aanbieding. Je hebt een vaste prijs voor stroom en gas en dus 100% zekerheid.

Kan ik de bestelling annuleren?

Bij het aangaan van een overeenkomst via telefoon, colportage, internet en balie heb je een bedenktijd van 14 dagen. Gedurende deze periode is het altijd mogelijk om de bestelling te annuleren.

Particulier
Voor het annuleren kun je contact opnemen met NUON Tel: 0900 – 0808 (€ 0,10 p/min). Elke werkdag van 08.00 tot 18.00 uur.

Zakelijk
Voor het annuleren kun je contact opnemen met NUON zakelijk Tel: 026  844 9955 (lokaal tarief). Elke werkdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Kan ik zakelijk energie bestellen?

Bij Miky kan je energiecontracten zowel particulier als zakelijk afsluiten. Ga naar de zakelijke energie aanbiedingen en meld je aan voor één van de aanbiedingen van Miky. Kleinzakelijke gebruikers die zich aansluiten via Miky profiteren van diverse voordelen.

Als je aansluiting voldoet aan de volgende twee voorwaarden dan ben je een kleinzakelijke verbruiker:

  • Als de capaciteit van jouw stroomaansluiting 3x 80 Ampère of minder is
  • Als jouw gasaansluiting minder dan 40m3 per uur aan capaciteit verbruikt

Ik wil graag alleen stroom/gas afnemen, kan dat?

Het is mogelijk om alleen stroom of gas van NUON af te nemen bij Miky mits je beschikt over alleen een gas of stroom aansluiting en niet beiden.

Let wel op dat je in dit geval bij sommige acties dan geen gratis cadeau krijgt.

 

Wat gebeurt er als mijn vasteprijs contract bij Nuon afloopt?

Is je vasteprijs contract afgelopen dan kun je bij Miky een nieuw energiecontract van Nuon afsluiten en krijg je er een gratis cadeau bij. 6 weken voordat jouw vasteprijs contract afloopt ontvang je een brief met een nieuw VastePrijs aanbod van Nuon. Je kunt opnieuw een energiecontract met een vaste prijs afsluiten. In de brief kun je lezen hoe je dat doet.

Wil je niet opnieuw een contract met een vaste energieprijs maar wil je wel klant blijven bij Nuon? Dan hoef je niets te doen. Nuon zorgt dat jouw contract omgezet wordt. Je gaat het standaard variabele tarief voor stroom en gas betalen. En je krijgt een contract voor onbepaalde tijd. Jouw contract kun je hierna kosteloos aanpassen of opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.

Wil je weten wanneer jouw contract afloopt? In Mijn Nuon vind je alle informatie over jouw contract.

Kan ik bouwstroom krijgen?

Bouwstroom is de elektriciteit die tijdens de bouw van een woning geleverd wordt. Het doel hiervan is om elektriciteit te leveren aan een adres waar nog geen leidingen voor afzonderlijke gebouwen zijn. Aangezien je een nieuwe aansluiting wilt, is het van belang dat je aangesloten bent op het energienet. Als je eenmaal aangesloten bent op het energienet kun je gebruik maken van stroom en gas van Nuon. Vergeet niet om op het bestelformulier de datum sleuteloverdracht in te vullen per wanneer je de woning gaat betreden. Op deze pagina kan je meer lezen over bouwstroom.

 

 

Tarieven (5)

Hoe is het energietarief opgebouwd?

Het energietarief dat je betaalt is als volgt opgebouwd:

Leveringskosten

Leveringstarief: Verbruikte hoeveelheid m3 gas en/of kWh elektriciteit. Vastrecht: Een vast bedrag dat je betaalt voor de administratie van levering en transport, onafhankelijk van het verbruik. Regiotoeslag: Een toeslag op het leveringstarief van gas. Je betaalt voor het transport van gas via de landelijke gasleidingen van Slochteren (Groningen) tot je woning. Hoe groter de afstand, hoe hoger de regiotoeslag.

Netwerkkosten

De kosten voor het beheer van het netwerk (de kabels en buizen) en de aansluiting. De netwerkkosten worden door de overheid bepaald en één op één door de leverancier aan je doorberekend. Je kunt niet je eigen netbeheerder kiezen, deze is per regio bepaald. Capaciteitstarief: Het capaciteitstarief is een speciaal tarief dat wordt gerekend voor het transport van gas en elektriciteit. Dit tarief is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting. Alle kosten voor het transport in rekening gebracht via vaste bedragen, onafhankelijk van het verbruik. Aansluiting: Kosten voor het aanleggen, onderhoud en gebruik van de gas- en elektriciteitsaansluiting.

Meterkosten

Kosten voor meetdiensten, de meterhuur en het gebruik en onderhoud van de gas- en elektriciteitsmeter. Het bedrag is afhankelijk van het soort meter.

Energiebelasting

De overheid wil met de Energiebelasting een lager energieverbruik stimuleren. Energiebelasting wordt vastgesteld door de overheid. NUON is verplicht deze heffing namens de overheid te innen en draagt de energiebelasting af aan de overheid. Deze belasting wordt geheven over de afgenomen hoeveelheid m3 gas en kWh elektriciteit (hoe meer je verbruikt, hoe meer je betaalt).

Heffingskorting

Iedereen die energie afneemt krijgt een heffingskorting van de overheid, een soort subsidie (belastingteruggave) op het energiegebruik. Het is een vast bedrag dat jaarlijks door de overheid wordt vastgesteld, dus niet afhankelijk van het verbruik. Het bedrag wordt via de elektriciteitsrekening in mindering gebracht.

BTW

Over alle onderdelen wordt 21% BTW geheven.

Indicatieve kostenverdeling

Het bedrag dat je jaarlijks betaalt aan energiekosten is, naast de energieprijs, afhankelijk van het energieverbruik. Dat is weer afhankelijk van bijvoorbeeld: gezinssamenstelling, soort woning en mate van isolatie, weer- en seizoensinvloeden, leeftijd van de ketel. Bekijk hier de energiekostenverdeling bij een gemiddelde verbruikssituatie.

Ik heb een elektriciteitsmeter met 2 actieve telwerken (dubbele meter) en wil enkeltarief

Neem contact op met je energieleverancier. Deze kan het tarief wijzigen. Er is geen fysieke aanpassing van de elektriciteitsmeter nodig. De elektriciteitsmeter is geschikt voor enkeltarief. Voor het achteraf omzetten van het tarief kunnen administratiekosten in rekening worden gebracht. Daarom is het aan te bevelen om een goede keuze te maken tussen enkel- en dubbeltarief. Dubbeltarief is meestal goedkoper als je de helft of meer stroom gebruikt in de daluren.

Wat is het verschil tussen dubbel en enkeltarief?

Bij een dubbel tarief zijn er twee verschillende energieprijzen vastgesteld afhankelijk van het tijdstip.
Een enkel tarief betekend dat wanneer je op welk tijdstip dan ook energie verbruikt, het altijd het zelfde zal kosten.

Gelden vaste tarieven alleen voor de leveringskosten?

Ja, als je een contract met vaste tarieven afsluit, hebben deze vaste tarieven alleen betrekking op de leveringstarieven. De andere tarieven zoals de transportkosten (netwerkkosten) en de belastingen kun je niet vastzetten.  Op deze pagina kan je meer lezen over het vastzetten van je energieprijs.

Wat houdt het vastzetten van de energieprijs in?

Met de Nuon energie aanbiedingen zet je het leveringstarief van energie vast. Inclusief het vastrecht voor energie. De kosten voor energiebelastingen, btw en netbeheer kun je niet vastzetten. Deze kosten worden door de overheid en netbeheerder bepaald. Op deze pagina kan je meer lezen over het vastzetten van je energieprijs.

Verbruik en besparen (4)

Is de energie van NUON duurzaam?

NUON en Vattenfall ontwikkelen allerlei nieuwe producten en diensten. Samen hebben ze daar meer kennis, mensen en middelen voor. Zo investeren ze samen in duurzame energie en het verminderen van de CO2-uitstoot. En daarvan profiteert jij mee.

Een paar voorbeelden:

NUON is samen met Vattenfall nu Europees koploper in windenergie op land en de op één na grootste in windenergie op zee.

Als onderdeel van Vattenfall bouwt NUON momenteel aan de Zuidlob. Dat is het grootste windpark op land in heel Nederland. Met 86 windmolens krijgt het park een capaciteit van 1,4 mil­jard kWh per jaar, waarmee 900.000 mensen of 400.000 huishoudens van stroom kunnen worden voorzien.

En de ontwikkeling van de E-manager, een apparaatje waarmee je altijd en overal inzicht hebt in jouw energieverbruik.

Als enige energiebedrijf verzorgen zij testritten in elektrische auto’s. Zij bouwen namelijk met Vattenfall aan de Volvo V60. En ze hebben in Amsterdam het grootste elektrische oplaadpalennetwerk van Nederland aangelegd.

NUON en Vattenfall streven naar zo duurzaam mogelijke energieopwekking. Daarom kiezen ze voor een mix van energiebronnen die bestaat uit waterkracht, wind, biomassa, gas, kolen en nucleair.

Maar de samenwerking heeft ook voordelen op maatschappelijk vlak, zo werken ze o.a. samen met Nationaal Olympische Comités.

Hoe kan ik de meterstanden doorgeven?

Als je de meterstandenkaart hebt ontvangen, verzoekt NUON je om de meterstanden zo snel mogelijk op te nemen en de kaart terug te sturen.

En als ik al bij NUON zit?
Dan hoef je je meterstanden niet door te geven. Dit hoeft maar één keer per jaar en bij omzetting veranderd hier niets in.

Kan ik energie terugleveren?

Wanneer je duurzame energie produceert met jouw zonnepanelen, geeft NUON je een aantrekkelijke vergoeding voor de energie die je teruglevert. Heb je jouw zonnepanelen bij NUON aangeschaft, dan meldt NUON jouw zonne-energiesysteem aan bij jouw netbeheerder via energieleveren.nl. Jouw netbeheerder neemt vervolgens contact met je op om eventueel jouw meter (meestal gratis) te vervangen. Wanneer je de zonnepanelen elders hebt aangeschaft, dien je de aanmelding op www.energieleveren.nl zelf te verzorgen.
Dit zal je veel besparen in de kosten en als je meer energie teruglevert dan je verbruikt dan krijg je per kWh €0,07

Heeft NUON een verbruiksmanager?

Op Mijn Nuon kun je je energiezaken zelf regelen. Dingen die je zelf kan regelen zijn: een actueel overzicht van jouw rekeningen en betalingen inzien, jouw producten en tarieven inzien, jouw jaarafrekening bekijken, jouw gegevens wijzigen.  In Mijn Nuon bekijk en wijzig je bijvoorbeeld eenvoudig zelf jouw termijnbedrag.